Pirkanmaan Journalistit

Somebrändistä syntyi keskustelua

Mistä oli kyse? Seurasimme PJY:n toimistossa webinaaria aiheesta Somebrändi – valinta vai vahinko. UP Urapalveluiden systeemissä oli vika, jonka vuoksi PJY:lta puuttui linkki webinaarin kuuntelemiseksi. Linkki saatiin muutaman puhelun jälkeen. Webinaarin alusta ehti kulua parikymmentä minuuttia, ennen kuin pääsimme mukaan seuraamaan Johanna Tuutin alustusta.
Paljonko oli väkeä? 10 pirkanmaalaista journalistia eri journalistiyhdistyksistä.
Mistä siellä puhuttiin? Alustuksessa somebrändistä. Omissa keskusteluissa alustajan dioista puuttuneista possessiivisuffikseista. Keskustelussa kritisoitiin alustuksen hehkuttavaa asennetta esimerkiksi maineen kasvattamisesta. Hyvänä pidettiin, että Tuutti kertoi eri somekanavien kohdeyleisöt. Pohdimme, miten hänen neuvojaan voisi soveltaa journalisteihin. Ohjeet kuulostivat varsin laskelmoivilta.
Oliko tarjoilua? Oli sämpylää ja sen päälle juustoa, kurkkua, tomaattia ja salaattia, kahvin ja teen kanssa kääretorttua ja naposteltavaksi viinirypäleitä.
Mitä jäi käteen? Koska alku jäi kuulematta, sai jokainen osallistuja linkin kuunnellakseen webinaarin alusta lähtien. Paineita profiilikuvan valintaan lisää tieto, että someprofiilissa tulisi olla ammattimaista tasoa oleva henkilökuva, jossa henkilön parhaat puolet ja ominaisuudet loistavat. Lisäksi siinä kuvassa tulisi näyttää  lähestyttävältä.

Ulla Palonen kirjasi webinaarin jälkeisestä keskustelusta monta ajatusta.

Kirsi Huhtala